اولین مقیاس ارزیابی لذت با استفاده از EEG » مرکز مطالعات نورومارکتینگ


اولین مقیاس ارزیابی لذت با استفاده از EEG


 

مردم این روزها در زندگی پر مشغله‌ی خود لحظه‌های شاد را خیلی آسان از دست می‌دهند. اما گروهی از دانشمندان عصب‌شناسی در دانشگاه برکبک لندن طی تحقیقی به بررسی همین لحظه‌های گمشده و اندازه‌گیری کمّی میزان لذت آنها پرداخته‌اند.

 

 شاید اینکه خوردن یک قطعه شکلات یا فوت کردن حبابها و بازی با سگ برای اغلب مردم لذت‌بخش است، برای همه محرز باشد، اما اینکه هر محرک چه میزان لذتی را ایجاد می‌کند و در مقایسه با سایر محرکها در چه رتبه‌ای قرار می‌گیرد می‌تواند برای خیلی‌ها دارای اهمیت باشد؛ و مطمئناً در این بین اهالی تبلیغات و بازاریابی را نباید فراموش کرد.

محققان در این مطالعه افراد را در شرایط مختلف تحت بررسی قرار دادند و با استفاده از ابزار electroencephalography) EEG)  به اندازه‌گیری لذتهای ناشی از محرکهای مختلف پرداختند. این دانشمندان با کمک سرپوشهای EEG فعالیتهای مغزی 80 داوطلب را در حین تجربه‌ی محرکهای مختلف بررسی کرده و بسته به میزان قدرت و مدت زمان فعالیتهای مغزی به کمی‌سازی و رتبه‌دهی به لذتهای ناشی از این محرکها پرداختند. دامنه‌ی این مقیاس در بازه‌ی 100-  (بیشترین رنجش) تا 100+ (بیشترین لذت) تعریف شده است و احساسات مختلفی مثل حس مهربانی، بازی، خوش اقبالی، محرکهای دیداری و شنیداری و حس موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

در این رده‌بندی در بین محرکهای آزمایش شده، به دست آوردن 10 پوند پول به صورت غیرمنتظره با کسب نمره‌ی میانگین 82.9 بیشترین نمره را به دست آورد. پس از آن بیشترین لذت از حس مهربانی ناشی می‌شود. بازی کردن با سگهای کوچولو در بین شرکت‌کنندگان با نمره‌ی میانگین 67.5، پس از دریافت پول، بیشترین احساس لذت را ایجاد می‌کند. در رتبه‌ی بعدی لذت ناشی از یک گاز از یک قطعه‌ی کوچک شکلات بود. لذت این تجربه نمره‌ی 65 را در بین شرکت‌کنندگان ثبت کرده است. همبازی شدن با بچه گربه هم با عدد ثبت شده‌ی 64.1 در رتبه‌ی چهارم است و رتبه‌ی پنجم با نمره‌ی 64.1 به تجربه‌ی گوش دادن به نوای ویولون در یک اجرای زنده است. و اما رده‌های پایین این مقیاس مربوط به مشاهده‌ی تصاویر منفی مثل دیدن دندان خراب یا نوزاد در حال گریه (38.4-) و گوش دادن به یک موسیقی گوش‌خراش (55.7-) است.

 

این تحقیق به طور کل نشان داد که خانمها زندگی را لذت‌بخش‌تر از آقایان یافته‌اند؛ میانگین لذتی که در بین خانمها ثبت شده است 66.4  و میانگین لذت در بین آقایان 58.2 بوده است. البته لازم به گفتن است که آقایان با دیدن پول بیشتر از خانمها دچار لذت می‌شوند. میانگین عدد ثبت شده برای آقایان در این شرایط 90.1 و برای خانمها 79.3 است.

 

به گفته‌ی محققان این پژوهش، این اولین مقیاس خطی از میزان لذت است که به افراد امکان می‌دهد لذت ناشی از تجربیات خود را به صورت کمی اندازه‌گیری کنند. این مطالعه که با استفاده از علم عصب‌شناسی صورت گرفته است نمونه‌ی دیگری از شاخه‌ای جدید و رو به‌ رشد از این علم نورومارکتینگ است. نورومارکتینگ به اهالی تبلیغات و بازاریابی امکان می‌دهد تا برای رسیدن به ذهن ناخودآگاه مصرف‌کنندگان، از شاخصهای زیست‌سنجی استفاده نموده و تنها به گروه کانونی اکتفا نکنند.

 

منبع : سایت روزنوشته های پرویز درگی

2 دیدگاه :

  • 18 شهریور 1392 06:38

    واقعا شگفت انگیز واینکه فرصت های بسیار نابی این علم بین رشته ای درون خودش داره!!
  • 25 فروردین 1394 09:44

    لطفا اگر ممکن است در زمینه نورو مارکتینگ اطلاعات کاملی برایم ارسال کنید.اینجانب دانشجوی کارشناسی ارشد mba هستم.