مغز قدیم؛ غارنشین مراقب » مرکز مطالعات نورومارکتینگ


مغز قدیم؛ غارنشین مراقب


 

نورومارکتینگ یا بازاریابی عصبی یکی از شاخه های نوین بازاریابی است که با مطالعه ساختار مغز انسان و تاثیر محرک های بیرونی بر مغز انسان به دنبال پیدا کردن روش های تاثیرگذاری بر مشتری است تا به ما کمک کند به آنچه مشتری نمی گوید اما روی تصمیم او موثر است گوش کنیم.

علاوه بر تقسیم بندی رایج که مغز را به دو نیمکره راست و چپ تقسیم می کند که هر دو بخش در قسمت خودآگاه مغز قرار دارد، از دیدگاه علوم اعصاب مغز به سه قسمت مغز جدید، مغز میانی و مغز قدیم تقسیم می شود که هر کدام وظایف و خصوصیاتی را به عهده دارند و برای تاثیرگذاری و نفوذ به ذهن افراد باید بتوانیم به صورت موثر با هر کدام از این قسمت ها ارتباط برقرار کنیم.

در ادامه با مغز قدیم آشنا خواهیم شد و در مقالات بعدی مغز میانی و مغز منطقی را نیز بررسی خواهیم کرد.

مغز قدیم؛ غارنشین مراقب

این قسمت نام خود را از این ایده می‌گیرد که در روند تکامل اولین بخش مغز بوده است و بین موجودات مشترک و با ادامه بقاء در ارتباط است. مغزقدیم به‌طورمداوم به محیط اطراف خود توجه و نظارت می‌کند و دنبال خطراتی است که ممکن است شما را تهدید کند. همچنین بخشی از مغز است که مواردی از قبیل گوارش، حرکت و تنفس را به‌طورخودکار مراقبت می‌کند. با توجه به اینکه جریان ورود اطلاعات از ساقه مغز(مغز قدیم) وارد شده و سپس به مغز میانی و مغز جدید می رسد، این قسمت اولین و مهمترین بخش مغز برای تصمیم گیری در برقراری ارتباط و پذیرش یا مقاومت دربرابر شماست.

به موقعیت های زیر کمی فکر کنید:

•فردی از پشت سر به شما نزدیک می شود و سریع به سمت عقب نگاه می کنید

•وسیله ای به سمت شما پرتاب می شود و ناخودآگاه دست خود را روی چشمانتان می گیرید

•حیوانی به سرعت از کنار شما می گذرد و نگاه شما به سمت همان جهت می چرخد

•می خواهید تغییر یا حرکت جدیدی انجام دهید اما نیرویی درونی شما را از این تغییر منع می کند

•همیشه برنامه ریزی می کنید اما اقدام را به روزهای آینده موکول می کنید

اگر هر کدام از این موارد برای شما هم اتفاق افتاده است جالب است بدانید ریشه همه آنها در مغز قدیم است. در واقع مهمترین وظیفه مغز قدیم حفظ بقاء و ادامه حیات شماست یعنی از هیچ خطری استقبال نمی کند و همیشه به دنبال حفظ حالت موجود است. مهمترین کاری که این قسمت مغز برای ادامه حیات انجام می دهد حفظ انرژی شماست، به همین دلیل هر زمان که می خواهید کار جدیدی را انجام دهید یا تغییری در زندگی خود برنامه ریزی کنید، مغز قدیم مثل یک رئیس قدرتمند وارد عمل می شود و اجازه این حرکت را نمی دهد و شما را سر جای خود حفظ می کند.  این بخش مغز به شدت از موارد مبهم فراری است زیرا وقتی چیزی را به سادگی متوجه نمی شود آن را معادل یک خطر در نظر می گیرد به این معنی که ممکن است شما را تهدید کند و یا انرژی زیادی برای درک این موضوع جدید نیاز است در نتیجه از آن امتناع می کند

در می توان گفت مغز قدیم شما روی سه مورد اصلی حساس است: 

•ادامه بقاء و حفظ شما از خطرات

•تغذیه و ذخیره انرژی

•جذابیت و زیبایی

در نتیجه برای اینکه چیزی برای مغز قدیم، به عنوان قوی¬ترین قسمت مدیریت مغز شما جذاب باشد، باید به نحوی با این سه عامل در ارتباط باشد تا بتواند مغز قدیم را به عناون مهمترین عامل تصمیم گیرنده تحت تأثیر قرار دهید.

 

نویسنده مقاله: مجید مجیدی

 

 

0 دیدگاه :

گزارش جایگاه ذهنی سلبرتیهای ایرانی در شهر تهران